Cum se conduce un diesel, Turatii,consum,a nu strica turbina....etc
![]() ![]() ![]() |
Cum se conduce un diesel, Turatii,consum,a nu strica turbina....etc
DFA |
![]()
Post
#31
|
||
![]() moderator://DC/Logan Group: Moderatori Posts: 3.556 Joined: 30 September 05 From: Buzău, RO ![]() |
|
||
--------------------
Logan III Comfort
ECO-G 100cp
2021 sedan
- 27 Iul 2021 Logan III Comfort ECO-G 100, Bleu Iron, 16" Amaris, MediaNav, P. sc. încălz.+Climă, P. Comfort, P. Park. 2, volan piele, geam. el. sp.
ex Logan I 1.5 |
|||
pedrovl |
![]()
Post
#32
|
![]() pedrovl Group: Members Posts: 1.007 Joined: 12 October 04 ![]() |
Iata ce mi s-a raspuns anul trecut dupa ce am dat un mail la Dacia.
> 1. Care este turatia optima (plaja de turatie) la care trebuie > folosit un 1.5 dci pentru a nu afecta in nici un fel turbina sau > motorul ? > 2. Renumita expresie "se da pe ulei" cand este valabila? La mers > subturat sau la mers supraturat? (pana acum in 6500 de km > efectuati nu am observat nici o scadere a nivelului de ulei) > 3. Ce inseamna in opinia specialistilor dumneavoastra un mers > subturat si ce inseamna un mers supraturat? > 4. La ce viteza se recomanda rulajul pe autostrazi cu un 1.5 dci > (logan). Doresc sa efectuez calatorii in Europa si nu cun osc > comportamentul unui diesel la viteze mari / in limite legale > bineinteles, dar doresc o recomandare - de exemplu: viteza maxima > fara ca motorul sa "sufere". > 5. Intrucat treapta I este numita popular "treapta de plecare de > pe loc" este suficienta o turatie de 2000rpm pentru aceasta treapta? > 6. Nu ma intereseaza mersul economic ci mersul corect, intrucat > am primit o informatie de la dumnevoastra referitor la pornirea la > rece, informatie pe care o respect . (in sezonul rece se recomanda > asteptarea a 3-5 minute inainte de plecarea de pe loc iar vara 1-2 > minute) Va multumim pentru interesul dumneavoastra pentru produsele si serviciile Dacia si va felicitam pentru decizia de a va achizitiona un autoturism Dacia. Referitor la aspectele prezentate va comunicam, punctual, urmatoarele: 1. Pentru a nu afecta fiabilitatea motorului turatia optima este pana la 4000 rot/min( regimul de putere maxima). 2. La un motor nou un astfel de incident poate aparea numai daca acesta este suprasolicitat. 3. Un regim subturat de exploatare apare in momentul rularii intr-o treapta superioara corelata cu o turatie redusa. 4. Autoturismul poate rula cu 130-140 km/h. 5. Da. 6. Recomandam aceast mod de exploatare in special in sezonul rece. |
--------------------
DACIA
DUSTER
1,6 16v 4x4 Laureate
|
|
oris |
![]()
Post
#33
|
![]() Membru incepator Group: Members Posts: 37 Joined: 19 October 05 From: Craiova ![]() |
Fratilor! Hotarati-va:
ori "in sezonul rece se recomanda asteptarea a 3-5 minute inainte de plecarea de pe loc" ori plecarea imediata fara a mai astepta ? Care varianta e cea corecta? |
--------------------
Logan
1.5 dCi
2005 - Laureate
- DJ-76-TNT Time is money ...
|
|
LUYgescu |
![]()
Post
#34
|
![]() membru diesel-ist Group: Members Posts: 164 Joined: 21 November 05 From: ploiesti ![]() |
parerea mea este ca trebuie asteptat 3-4 minute in sezonul rece...am incercat sa plec si dupa 30 secunde si nu mi-a placut...se simte(simti in pedala) altfel masina daca stai putin cu ea la relanti...
numai de bine... This post has been edited by LUYgescu: 9 Jan 2007, 16:48 |
--------------------
DACIA
LogaN...1.5dci
preferance
|
|
balanel |
![]()
Post
#35
|
![]() Transmisie automata - confort si siguranta. Group: Members Posts: 1.219 Joined: 29 September 06 ![]() |
@dfa: ai scris putin mai sus ca "Pentru a stresa cât mai puțin motorul și a obține un consum bun trebuie să ai faze de accelerare cât mai scurte (dar energice) și să stabilizezi viteza mașinii cât mai repede (...) va duce la un consum foarte bun, poți scade chiar și cu 1 litru/100Km consumul mediu față de un regim de utilizare haotic, inconstant. (...) acționarea cu calm a pedalei de accelerație - progresiv - poate face o mare diferență (...)"
Banuiesc ca regulile astea se aplica in general, la orice masina. De aceea vreau sa te intreb: cum pot sa stabilesc limita la care se termina o acceleratie progresiva, dar energica, de una cu adevarat rapida, care duce la consum marit? Cred ca raspunsul poate interesa si pe cei cu 1.5 dci. Multumesc. This post has been edited by balanel: 9 Jan 2007, 17:04 |
--------------------
chevrolet aveo sedan
t300 LT+ a14xer - 1.4 benzina aspirat 100 CP/ 2013
(in curand alta masina, cu transmisie automata) *********
Mwe Louis-Rene Panhard si Emile Levassor, inventatorii transmisiei manuale. Fan Mircea Badea. |
|
DFA |
![]()
Post
#36
|
![]() moderator://DC/Logan Group: Moderatori Posts: 3.556 Joined: 30 September 05 From: Buzău, RO ![]() |
QUOTE(oris @ 9 Jan 2007, 12:54) Nu știu de ce VC recomandă încălzirea motorului pe loc X minute, pentru că motorul Diesel Common Rail se încălzește foarte greu la relanti, în timp ce în sarcină durează mai puțin de 5 minute (afară fiind 0 grade) ca apa să ajungă la 2 liniuțe (adică 50-80 de grade). QUOTE(LUYgescu @ 9 Jan 2007, 16:47) E firesc să fie un pic "împiedicat" motorul când e rece, uleiul nu ajunge așa de repede pe tot circuitul și are o temperatură scăzută și vâscozitate mărită. Idem pentru cel din cutia de viteze - și ea opune rezistență când e rece. Dacă pleci imediat după ce ai pornit motorul senzația de "turare grea" dispare foarte repede, pentru că uleiul circulă și se încălzește mult mai repede decât în relanti, astfel scade uzura pieselor care la relanti se ung mult mai greu din cauza volumului mic de ulei care ajunge la ele și a vâscozității mari a lui. Proprietățile de ungere optimă ale uleiului se ating la o temperatură mai ridicată, lucru care se întâmplă mai lent în relanti, de unde și recomandarea ca să se pornească imediat, vară sau iarnă, nu contează. Uitați-vă puțin la turația motorului când e abia pornit în relanti și o să vedeți ce eforturi depune ECU pentru a menține stabilă turația în relanti, cu motorul rece. Fiecare face ce vrea, sunt motoarele voastre... QUOTE(balanel @ 9 Jan 2007, 17:03) cum pot sa stabilesc limita la care se termina o acceleratie progresiva, dar energica, de una cu adevarat rapida, care duce la consum marit? Timpul de accelerare și intensitatea accelerării fac diferența. De exemplu, vrei să atingi 50Km/h. Accelerezi și schimbi din 1-2 la turația optimă pentru motorul tău (care pentru 1-2 este de obicei sub cea de cuplu maxim). Poți atinge turația X (unde schimbi vitezele din 1-2) într-un timp scurt sau lung. Dacă timpul e scurt (accelerare energică) atunci consumul e mare dar pentru o perioadă mică de timp. Dacă timpul e lung (accelerare progresivă) atunci consumul e mare pentru o perioadă lungă de timp. Concluzia e simplu de tras, nu? Prin urmare, trebuie să atingi turația X într-o perioadă scurtă de timp - accelerare energică. Odată ajuns în treapta 2 continui să accelerezi energic până atingi turația de schimbare 2-3, care de obicei este deasupra turației de cuplu maxim. În treapta a 3-a stabilizezi viteza la 50Km/h și păstrezi constantă apăsarea pe accelerație atât timp cât îți permite traficul sau traseul de urmat. La cea mai mică ocazie de încetinire (neurgentă) folosești frâna de motor iar dacă turația scade prea mult și încetinirea este necesară în continuare sau ai nevoie să re-accelerezi mașina retrogradezi în treapta 2 și execuți fie o nouă frână de motor, fie o accelerare, după caz. Și așa mai departe... |
--------------------
Logan III Comfort
ECO-G 100cp
2021 sedan
- 27 Iul 2021 Logan III Comfort ECO-G 100, Bleu Iron, 16" Amaris, MediaNav, P. sc. încălz.+Climă, P. Comfort, P. Park. 2, volan piele, geam. el. sp.
ex Logan I 1.5 |
|
IsNa |
![]()
Post
#37
|
![]() Membru autentic Group: Members Posts: 1.147 Joined: 11 July 02 From: Timisoara ![]() |
Nu mi-o luati in nume de rau, dar inainte de a hotara sa stai 5 minute cu motorul rece la relati, as intreba pe cineva care a condus mai mult de 100.000km pe common-rail-uri. Majoritatea celor care au postat "se mandresc" ca au 2000Km... hmm.
DFA mi se pare cel mai corect. Eu am benzinar dar stiu ca daca nu pornesc, nu se-ncalzeste in veci motorul... |
--------------------
Skoda
Fabia Combi + Citigo ASG
2007 / 2013 Forta sa fie cu voi !!
|
|
ngttrr |
![]()
Post
#38
|
![]() Membru incepator Group: Members Posts: 53 Joined: 8 March 06 From: Tg.Mures ![]() |
... si eu sunt de acord cu DFA. Dimineata dupa ce pornesc motorul stau atat cat sa-mi pun fata la MP3, centura, scot pachetul de tigari si aprind prima tigara (nu recomand sa va apucati de fumat numai pentru asta). Deci max 40 sec. Daca parbrizul e ingetat folosesc sprituitoarea de parbriz cu solutie concentrata de iarna si in cateva secunde cade toata gheata. Dupa ce pornesc pana ce ajunge la 2 linii schimb la 2000 rot/min. Dupa ce motorul a ajuns la temperatura optima schimb la aprox 2400-2500 rot/min. Se intampla sa circul si cu motorul o idee subturat aprox 1600-1700 in treapta a 4-a la aprox 60 km/h daca sunt in linie dreapta si cu masina goala. Doar mentin viteza , nu accelerez niciodata daca sunt sub 1900 rot/min. Folosesc foarte mult frana de motor, retrogradand progresiv astfel incat sa franez cat mai putin. Nu i-mi place sa o scot la liber si sa o las sa ruleze din inertie cu toate ca probabil se pot face anumite economii de combustibil. Nu circul neaparat pentru a scote un consum "record" cum fac unii taximetristi ci circul normal asa cum ma simt eu confortabil. Din pacate dimineata spre servici de abia ajung sa incalzesc motorul de doua linii, si in general circul pe distante destul de scurte. Apar diferente de cel putin 1-2 l/100km daca se circula cu motorul rece. Oricum incluzand temperatura exterioara, faptul ca circul destul de mult cu motorul mai rece obtin aproape consumul dat de producator + o cantitate insinifianta.
La drum in afara localitatii conducand in general in limitele legale +- 10 km/h obtin consumul dat de producator +0,3 l/100km. De asemenea folosesc foarte mult frana de motor anticipand anumite obstacole sau schibari de directie(nu accelerez ca dupa aia sa pun frana ca sa pot lua o curba). In portiunile cu pante prefer sa nu accelerez excesiv pe panta, in general ajung in varful pantei cu aceeasi viteza cu care am inceput urcarea sau un pic mai mica. La coborari nu accelerez aiurea, folosesc inertia masinii si frana de motor. Conduc portiuni lungi cu aceeasi viteza, nu am fluctuatii de viteza, prefer sa ma duc constant. Depasirile le fac din timp, prefer sa vin cu viteza si sa trec pe langa depasit de cat sa franez, sa ma lipesc de el si dupa aia sa accelerez ca sa-l pot depasii.Depinde mult si de contitiile de trafic asa ca nu ma mai apuc sa bat campii. Bafta multa! |
--------------------
DACIA
Logan Laureate
2006 1.5 dci
- MS 07 JUX
|
|
madhorsefuzzy |
![]()
Post
#39
|
![]() Membru Group: Members Posts: 4.247 Joined: 9 May 05 From: Bucuresti ![]() |
QUOTE(DFA @ 9 Jan 2007, 20:48) Nu știu de ce VC recomandă încălzirea motorului pe loc X minute, pentru că motorul Diesel Common Rail se încălzește foarte greu la relanti, în timp ce în sarcină durează mai puțin de 5 minute (afară fiind 0 grade) ca apa să ajungă la 2 liniuțe (adică 50-80 de grade). Ma gandesc ca din cauza turbinei careia nu prea ii place sa lucreze in sarcina cu aer rece. Cred ca din aceeasi cauza se recomanda mentinerea la relanti X minute inainte de oprirea motorului, dupa ce cu acesta s-a mers turat (aici e reversul: racirea lenta a aerului ce trece prin turbina). Daca nu ar avea turbina cred ca s-ar recomanda si aici plecarea de pe loc imediat dupa pornirea motorului. |
--------------------
Laguna Grandtour
2011 4Control 2.0dci
200cp+ / Honda Insight Hybrid 2010 stock "Vei invata sa conduci cand vei sti sa te feresti de prosti, nu cand vei sti legea!"
|
|
dRg |
![]()
Post
#40
|
![]() Membru autentic Group: Members Posts: 262 Joined: 13 September 04 From: Galati ![]() |
Datorita randamentului mai ridicat la diesel , acesta nu se incalzeste stand pe loc ci in sarcina. Cu atat mai mult cand sunt si -20 grade afara. Mai rau faci daca stai pe loc 4-5 minute.
Cel mai indicat dai cheie si dupa 30 secunde pleci, usurel da pleci. Sunt satul de sfaturi de la "mosulici" de genul asta sau vezi ca la motorina se schimba la 2000 ture, ca benzina max 3500 ture se asteapta zece minute, se pune flacara ![]() Cineva zicea (si bine zicea) cand e rece se conduce masina de parca ar fi a ta (se menajeaza) dupa ce ajunge la temperatura nominala se conduce ca si cum ar fi furata (se forjeaza). |
--------------------
VW
Bora 1.9 TDI 115CP
2000 Highline
- XXXX
|
|
cristi.r |
![]()
Post
#41
|
Membru ... din cand in cand Group: Members Posts: 1.721 Joined: 14 March 06 ![]() |
Bravo, DFA !!! Ascultati ce zice omul asta aici, ca are dreptate !!! Mare dreptate !!! dCi-ul este un motor modern care trebuie menajat doar cand e rece. Se pleaca de pe loc in 30 sec, maxim 1 minut. Se incalzeste mai repede in mers, decat pe loc. Daca mai dai drumul la dezaburire luneta, la faruri si la aeroterma, ar trebui sa se incalzeasca si mai repede. Oricum, tendinta actuala este sa se faca dieselurile sa se incalzeasca la fel de repede ca benzinarele.
La ce-a spus DFA eu as mai adauga doar ca nu se da "acceleratie la podea" dCi-ului de la turatia de relanti. Apare fenomenul "surge", care este daunator turbinei, se forteaza axul acesteia. Insa daca deja te afli pe la vreo 1800-2000 rot/min, poti sa faci cam ce vrei cu el, numai sa fie cald (4 liniute). Spun ca poti sa faci ce vrei cu el, pentru ca, oricum, dupa 4000-4200 ture nu prea mai are ce sa-ti ofere in materie de performante. Dupa un mers mai "economic", se depune funingine pe palele turbinei, iar aceasta de dezechilibreaza. Aceasta este o problema mare tinand cont ca turbina merge si la 150.000 de rot/min. De aceea este indicat ca macar o data pe luna sa se faca un drum in afara orasului in "forja". Iar dupa un mers mai sportiv, nu se opreste motorul imediat, ci se mai lasa 1-2 minute la relanti, pentru racirea turbinei. dCi-ul n-ar fi ceea ce este daca n-ar avea turbina, deci grija fata de acest ansamblu trebuie sa treaca in fata grijii fata de consumul de carburant. Oricum, un dCi consuma mult mai putin decat un benzinar, numai daca te gandesti la numarul semafoarelor din drumul tau. Un mers subturat poate face mult rau turbinei, pe cand un mers usor supraturat nu face rau niciunui element constructiv de sub capota. Cum spunea cineva pe un alt forum, dieselurile-turbo moderne sunt motoare care sunt facute sa ajunga la turatia de putere maxima si sa stea acolo. This post has been edited by mao: 10 Jan 2007, 17:22 |
--------------------
megane
diesel
2006
|
|
DFA |
![]()
Post
#42
|
![]() moderator://DC/Logan Group: Moderatori Posts: 3.556 Joined: 30 September 05 From: Buzău, RO ![]() |
QUOTE(madhorsefuzzy @ 10 Jan 2007, 11:03) Nu prea are nici o legătură turbina cu aerul rece. Motoarelor Diesel le crește eficiența cu cât aerul admis e mai rece (dar cu niște limite, firește). Iar aerul evacuat (cu care lucrează turbocompresorul) este cald încă de la primul ciclu. QUOTE(madhorsefuzzy @ 10 Jan 2007, 11:03) Cred ca din aceeasi cauza se recomanda mentinerea la relanti X minute inainte de oprirea motorului, dupa ce cu acesta s-a mers turat (aici e reversul: racirea lenta a aerului ce trece prin turbina). 1. Turbocompresoarele moderne nu se răcesc cu aer, ci cu ulei. Ele trebuie să fie cât mai rezistente la schimbări majore de temperatură, fie în sus, fie în jos. 2. Temperatura gazelor de evacuare este mai mică la un Diesel decât la un benzinar - dacă turbinele moderne ar avea nevoie de răcire cu aer la oprire, benzinarele turbo ar fi mult mai sensibile la viteza cu care sunt răcite, din cauză că temperatura atinsă de o turbină de benzinar e mult mai mare decât la un Diesel. 3. Răcirea asigurându-se cu ulei, se aplică același lucru ca și la ungerea motorului, uleiul trebuie să-și atingă temperatura optimă de ungere (+ răcire în cazul turbinei) cât mai repede. Când motorul se oprește, uleiul continuă să răcească turbina prin convecție naturală. QUOTE(madhorsefuzzy @ 10 Jan 2007, 11:03) Daca nu ar avea turbina cred ca s-ar recomanda si aici plecarea de pe loc imediat dupa pornirea motorului. Recoandarea de a pleca imediat după pornirea motorului e valabilă pentru toate motoarele moderne, fie pe benzină, fie Diesel, turbo sau aspirate. QUOTE(mao @ 10 Jan 2007, 17:16) "Înecarea" turbinei (surge) are loc la supraturare, adică mărirea bruscă a turației de la o turație la care motorul are un cuplu mai mic decât cel necesar pentru a asigura sarcina cerută (accelerarea mașinii). Supraturarea duce la un consum foarte mare de combustibil, care nu va putea fi ars decât parțial, rezultă foarte multă funingine și gaze parțial arse, care vor îneca/înfunda atât turbina cât și catalizatorul. Pentru a evita supraturarea se mărește brusc turația doar în plaja d turații unde motorul are un cuplu mare cât mai uniform distribuit (în plaja de turații unde dispui de cel puțin 80% din cuplul maxim). Accelerarea bruscă înafara acelei plaje de turații duce la supraturare, cu toate efectele negative asupra turbinei și catalizatorului. QUOTE(mao @ 10 Jan 2007, 17:16) Dupa un mers mai "economic", se depune funingine pe palele turbinei, iar aceasta de dezechilibreaza. Poți rula economic și fără să generezi funingine suplimentară, evitând subturarea, așa cum am explicat mai sus - adică păstrând turația/viteza constantă. Totul e ca atunci când vrei să accelerezi să schimbi (retrrogradezi) treapta pentru ca accelerarea să se facă de la o turație (superioară) unde motorul dispune de un cuplu suficient - rezultă un consum minim, cu generare minimă de funingine în faza de accelerare. Dacă separați turațiile de croazieră de cele de accelerare nu veți avea nici o problemă cu subturarea. QUOTE(mao @ 10 Jan 2007, 17:16) Chiar nu este necesară această "forjă", dacă se evită subturarea! Riști să dai în supraturare și te întorci de unde ai plecat... QUOTE(mao @ 10 Jan 2007, 17:16) Iar dupa un mers mai sportiv, nu se opreste motorul imediat, ci se mai lasa 1-2 minute la relanti, pentru racirea turbinei. S-au dus vremurile alea..., așa cum am mai spus, răcirea la turbinele moderne se face cu ulei, nu cu gazele de evacuare... QUOTE(mao @ 10 Jan 2007, 17:16) Un mers subturat poate face mult rau turbinei, pe cand un mers usor supraturat nu face rau niciunui element constructiv de sub capota. Eu nu aș fi așa sigur... QUOTE(mao @ 10 Jan 2007, 17:16) Cum spunea cineva pe un alt forum, dieselurile-turbo moderne sunt motoare care sunt facute sa ajunga la turatia de putere maxima si sa stea acolo. Nici un motor de autoturism nu e făcut pentru a susține un regim de putere maximă (turație ridicată) pe timp îndelungat! Din contră, el are cea mai mare fiabilitate (cel puțin din punct de vedere mecanic) la turația de echilibru, unde cuplul este maxim. Iar turația de cuplu maxim nu coincide deloc cu cea de putere maximă! Sfatul meu este: urmăriți graficul turație/cuplu/putere al motorului vostru și determinați zona de turații unde dispuneți de măcar 80% din cuplul maxim. Folosiți acea plajă de turații pentru a accelera în mod normal, fără "forje" și "talpă grea", de asemenea, tot în acea plajă de turații păstrați cât mai constantă turația de croazieră/mers normal, pe cât posibil cât mai aproape de turația de cuplu maxim. Astfel veți evita atât subturarea, cât și supraturarea. La 1.5dCi 65cp Euro3 aveți aproape 80% din cuplu disponibil între 1.600 și 3.500rpm, cu maximul la 2.000rpm. La 1.5dCi 70cp Euro4 aveți aproape 85% din cuplu disponibil între 1.500 și 3.500rpm, cu maximul la 1.700rpm. |
--------------------
Logan III Comfort
ECO-G 100cp
2021 sedan
- 27 Iul 2021 Logan III Comfort ECO-G 100, Bleu Iron, 16" Amaris, MediaNav, P. sc. încălz.+Climă, P. Comfort, P. Park. 2, volan piele, geam. el. sp.
ex Logan I 1.5 |
|
george1582 |
![]()
Post
#43
|
Membru incepator Group: Members Posts: 83 Joined: 3 June 06 From: Bucuresti ![]() |
deci....cum spunea si dupa ce am alergat-o putin prin oras cat scoti fata de la mp3,cat iti aduni ce mai ai prin masina, e mai bine s-o lasi un pic la relanti,preventiv sa se raceasca turbina???
|
--------------------
Renault
Kadjar 1.6 DCI.4x4
2016 ZEN PLUS DIVERSE
|
|
os |
![]()
Post
#44
|
![]() Dictator. Comunist. Arbitrar. Pe scurt: rau. Group: Moderatori Posts: 1.528 Joined: 29 April 04 ![]() |
Domnule,
faceti ce doriti: pe banii, pe nervii si pe bataia de cap a Dv. DFA v-a explicat pe larg. Nu, ceea ce v-a spus nu se potriveste intotdeauna cu folclorul. Solutia de baza la toate intrebarile este RTFM (citeste manualul) - dincolo de asta, vezi ce am scris la inceput. |
--------------------
.
.
. Muschii mei minte nu are.
Cip-Cirip! Cip-Cirip! Cip-Cirip! |
|
LUYgescu |
![]()
Post
#45
|
![]() membru diesel-ist Group: Members Posts: 164 Joined: 21 November 05 From: ploiesti ![]() |
multumim DFA...
numai de bine... |
--------------------
DACIA
LogaN...1.5dci
preferance
|
|
george1582 |
![]()
Post
#46
|
Membru incepator Group: Members Posts: 83 Joined: 3 June 06 From: Bucuresti ![]() |
da....multumim mult DFA,totu super clar. os......nu citisem postu lui DFA pana sa il scriu pe al meu.
|
--------------------
Renault
Kadjar 1.6 DCI.4x4
2016 ZEN PLUS DIVERSE
|
|
sorin_f39 |
![]()
Post
#47
|
![]() Ferrari fan Group: Members Posts: 2.431 Joined: 22 August 05 From: Galați ![]() |
Va atasez un document despre modul in care trebuie exploatat un autoturism cu motor Diesel. L-am gasit pe internet, l-am citit si pot spune ca in general sunt de acord cu ceea ce este scris.
Astept si parerile voastre. Attached File(s) ![]() |
--------------------
Renault
Megane 2.2 Bicorp
Dynamique 1.6 16V (2007)
- GL I'm the freedom man / That's how lucky I am.
|
|
george1582 |
![]()
Post
#48
|
Membru incepator Group: Members Posts: 83 Joined: 3 June 06 From: Bucuresti ![]() |
f39sor....super tare documentu,o simpla intrebare,de unde ai facut rost de el??? pt ca exista o singura diferenta notabila intre ce sa spus pe forum si ce scrie in document. DFA spunea ca nu este nevoie sa lasam motorul un minut,doua sa se raceasca turbina. In schimb in documentul postat de tine scrie ca,Corect si recomandat este ca la sosirea la destinatie sa lasam motorul sa "rasufle" putin, ca turbina sa se raceasca. E suficient un minut la ralenti pentru a prelungi viata turbinei: pana stingeti radioul si va adunati ce aveti de luat din masina, lasati motorul sa mearga, o sa va bucurati de el mai mult...
acum eu nu vreau sa zic ca unu sau altu are dreptate dar .......ar fi super daca s-ar lamuri si aspectul acesta. |
--------------------
Renault
Kadjar 1.6 DCI.4x4
2016 ZEN PLUS DIVERSE
|
|
cristi.r |
![]()
Post
#49
|
Membru ... din cand in cand Group: Members Posts: 1.721 Joined: 14 March 06 ![]() |
QUOTE(DFA @ 10 Jan 2007, 22:20) S-au dus vremurile alea..., așa cum am mai spus, răcirea la turbinele moderne se face cu ulei, nu cu gazele de evacuare... Nu te supara, dar n-ai dreptate ! Dupa cum spui tu, ar trebui ca toata turbina sa fie scaldata in ulei !!!!!!!!!!!! Turbina se raceste cu gazele de evacuare care sunt mai "reci" la relanti, datorita turatiei mici. Ceea ce spui tu se refera la axul turbinei care este uns de uleiul de motor si care ax este prima cauza a consumului de ulei la diesel. Dar ce ne facem cu "motorul" turbinei (ala care este in galeria de evacuare) ? Ala de unde isi ia ulei ? QUOTE(DFA @ 10 Jan 2007, 22:20) Nici un motor de autoturism nu e făcut pentru a susține un regim de putere maximă (turație ridicată) pe timp îndelungat! Din contră, el are cea mai mare fiabilitate (cel puțin din punct de vedere mecanic) la turația de echilibru, unde cuplul este maxim. Iar turația de cuplu maxim nu coincide deloc cu cea de putere maximă! Adica tu vrei crezi ca aia pe Autobahn in .de merg cu masina la turatia de cuplu maxim ? Si uite ca se tot duc la 300k - 500k. |
--------------------
megane
diesel
2006
|
|
george1582 |
![]()
Post
#50
|
Membru incepator Group: Members Posts: 83 Joined: 3 June 06 From: Bucuresti ![]() |
http://www.turatii.ro/index.php?func=artic...Car&articol=471 documetul pus de f39sor
|
--------------------
Renault
Kadjar 1.6 DCI.4x4
2016 ZEN PLUS DIVERSE
|
|
DFA |
![]()
Post
#51
|
![]() moderator://DC/Logan Group: Moderatori Posts: 3.556 Joined: 30 September 05 From: Buzău, RO ![]() |
QUOTE(f39sor @ 11 Jan 2007, 19:25) QUOTE(documentul postat de f39sor) Important: bujiile incandescente sunt actionate automat, in functie de temperatura ambianta! Bujiile sunt acționate de obicei în funcție de temperatura agentului de răcire și ele sunt alimentate chiar și după ce motorul a pornit, în funcție de temperatura atinsă de agentul de răcire, chiar dacă martorul din bord s-a stins.QUOTE(documentul postat de f39sor) Un diesel modern poate avea regimul de mers continuu uzual la circa 4000 rpm, unele motoare mergand pana la 5200 rpm; a tine un astfel de motor la doar 2000 rpm nu are cum sa fie o idee buna. ![]() QUOTE(documentul postat de f39sor) Se pare ca o cauza importanta a cedarii turbinelor la motoarele diesel este si oprirea incorecta a acestora, in ciuda specificarii metodei de oprire in toate cartile tehnice ale automobilelor diesel. Asta e și mai tare... Unde naiba scrie în manuale chestia asta, că eu nu am reușit să găsesc în nici unul... ![]() QUOTE(george1582 @ 11 Jan 2007, 20:30) Lăsatul motorului turbo-diesel la relanti pentru a fi răcit turbocompresorul se practica pe vremea când se foloseau lagăre simple (clasice) ce susțineau axul turbocompresorului, lagăre ce sunt foarte sensibile la gradul de ungere și la distanța dintre lagăr și ax. Se ducea uleiul, se ducea și lagărul, mai ales la turațiile mari ale unei turbine... Nu mai spun de uleiurile vechi (minerale), care nu rezistau la "coacerea" care avea loc când opreai motorul fără să-l lași la relanti 2-3 minute.În ziua de astăzi s-au schimbat multe..., se folosec rulmenți, care sunt mult mai puțini sensibili la ungere deficitară, nu există riscul ca să se blocheze dacă se supraîncălzesc, iar uleiurile moderne nu-și pierd proprietățile când se "coc". Nu mai spun că uleiurile sintetice nu "coc" absolut deloc! Pentru că nu au cum, orice le-ai face. QUOTE(mao @ 11 Jan 2007, 20:31) Nu te supara, dar n-ai dreptate ! Dupa cum spui tu, ar trebui ca toata turbina sa fie scaldata in ulei !!!!!!!!!!!! ![]() ![]() QUOTE(mao @ 11 Jan 2007, 20:31) Dar ce ne facem cu "motorul" turbinei (ala care este in galeria de evacuare) ? Ala de unde isi ia ulei ? ![]() QUOTE(mao @ 11 Jan 2007, 20:31) ![]() QUOTE(mao @ 11 Jan 2007, 20:31) ![]() |
--------------------
Logan III Comfort
ECO-G 100cp
2021 sedan
- 27 Iul 2021 Logan III Comfort ECO-G 100, Bleu Iron, 16" Amaris, MediaNav, P. sc. încălz.+Climă, P. Comfort, P. Park. 2, volan piele, geam. el. sp.
ex Logan I 1.5 |
|
cristi.r |
![]()
Post
#52
|
Membru ... din cand in cand Group: Members Posts: 1.721 Joined: 14 March 06 ![]() |
![]() Oricum, imi pare bine ca, incet-incet, ajungem la un consens. Treaba aia cu lasatul la relanti nu tine numai de ungere (de acord, uleiurile sintetice sunt cele mai bune), ci si de temperatura foarte mare la care este supusa turbina in timpul "forjelor". Exista fenomenul care se numeste "inertie termica". Efectele acestui fenomen nu prea pot fi controlate atata timp cat motorul si turbina luata ca ansamblu (si nu ca paleti+ax), sunt din materiale diferite , in locul unde ele se imbina. Pe termen scurt nu se cunoaste, dar pe termen lung se pot "petrece" deformari pe acolo, care pot afecta, in final si axul si paletii (turbinei+compresorului). Lasatul 1 minut la relanti nu face decat sa le aduca la un fel de "numitor comun". Si acum, sincer, tu ii dai forja in fiecare zi ? Sau s-o luam altfel: ce-i aia "forja" ? Dpdv al unora inseamna sa-i dai 3500-4500 turatii. Cati merg asa ? Si inca ceva: am mers si cu un diesel, altul decat Renault cu o cutie automata. Apropos, e sublima cutia automata !!!! Se cam ducea in turatii binisor si la un mers "cuminte" pana sa-si schimbe treptele. |
--------------------
megane
diesel
2006
|
|
sorin_f39 |
![]()
Post
#53
|
![]() Ferrari fan Group: Members Posts: 2.431 Joined: 22 August 05 From: Galați ![]() |
L-am gasit pe www.turatii.ro.
Stiti insa care este "problema". Sunt intr-adevar cateva reguli care trebuiesc respectate la exploatarea unui motor Diesel; unele dintre ele sunt respectate "din oficiu", pentru ca toata lumea stie de ele (un exemplu care imi vine in minte acum este ca toti soferi stiu ca trebuie sa astepte sa se stinga toate becurile din bord inainte de a porni motorul etc), iar alte reguli sunt incalcate pentru majoritatea nu stiu de ele (spre exemplu, inainte de a opri motorul, acesta trebuie lasat 1-2 minute la relanti etc). Pe de alta parte, piata este invadata de masini cu motor Diesel, un numar foarte mare dintre acestea fiind second hand si depasind lejer 120.000 - 130.000 km (am in familie un exemplu de un Audi A6 2.5 TDI care are in prezent 176.000 km; merge motorul ala fara nici un fel de probleme iar proprietarul lui habar nu are ca exista anumite recomandari in exploatarea unui motor Diesel). Credeti ca proprietarii lor au stiut sa respecte ca la carte regulile de exploatare? Eu ma indoiesc, si, cu toate astea, motoarele functioneaza fara probleme. This post has been edited by f39sor: 11 Jan 2007, 23:06 |
--------------------
Renault
Megane 2.2 Bicorp
Dynamique 1.6 16V (2007)
- GL I'm the freedom man / That's how lucky I am.
|
|
DFA |
![]()
Post
#54
|
![]() moderator://DC/Logan Group: Moderatori Posts: 3.556 Joined: 30 September 05 From: Buzău, RO ![]() |
QUOTE(mao @ 11 Jan 2007, 22:07) Treaba aia cu lasatul la relanti nu tine numai de ungere (de acord, uleiurile sintetice sunt cele mai bune), ...... Așa cum am mai spus, povestea asta cu răcirea turbinei pentru 2-3 minute era practic obligatorie la modele inițiale de motoare turbo-diesel, din cauze pur mecanice și a calității scăzute a uleiurilor de generație veche. Încă se mai practică la utilaje și camioane fabricate pe atunci, din cauza asta a și intrat în folclorul urban, unde toți își închipuie că motorul Diesel e același pe toate mașinile... QUOTE(mao @ 11 Jan 2007, 22:07) Culmea este că temperatura gazelor de evacuare este mult mai mică decât la un benzinar, chiar și la turații mari pe o perioadă mare de timp, turbina unui Diesel are o sarcină (termică) mult mai mică decât o turbină ce servește un benzinar, iar un motor pe GPL este chiar și mai fierbinte decât pe benzină, fiind unul dintre motivele pentru care GPL+turbo nu prea se împacă, soluția fiind E85+turbo. Deci stai liniștit, turbina de Diesel e chiar relaxată, atât în privința turației mai mici, cât și a temperaturii reduse a gazelor de eșapament.Turbina de Diesel se poate defecta în 2 moduri care țin strict de utilizare: 1. subturare - funingine multă - lucru care se adună în timp 2. supraturare - funingine + surge - care e de departe mult mai periculoasă decât subturarea, pentru că supraturarea poate duce la defectarea turbinei în foarte scurt timp, pe când subturarea cronică va avea efecte negative într-un timp mai îndelungat. QUOTE(mao @ 11 Jan 2007, 22:07) Exista fenomenul care se numeste "inertie termica". Efectele acestui fenomen nu prea pot fi controlate atata timp cat motorul si turbina luata ca ansamblu (si nu ca paleti+ax), sunt din materiale diferite , in locul unde ele se imbina. Pentru a contraacara această problema, turbocompresorul (turbină/ax/compresor) e construit din aceleași materiale, chiar dacă din piese separate. Compresorul este de obicei de un diametru mai mare decât turbina și servește și ca "radiator" al căldurii primite de turbină, pe lângă uleiul ce unge/răcește axul.QUOTE(mao @ 11 Jan 2007, 22:07) Răcirea la relanti înainte de a opri motorul nu are cum să facă rău, dacă voi vă simțiți mai bine făcând asta e OK, doar că motoarele moderne nu mai au nevoie de această fază. Își poartă singur de grijă.QUOTE(mao @ 11 Jan 2007, 22:07) Nicidecum! Eu încerc să folosesc motorul pe cât posibil cât mai aproape de turația de cuplu maxim și în plaja de turații unde el are ce mai mare cuplu, pentru a beneficia de reprizele cele mai bune și de consumul cel mai mic posibil.QUOTE(mao @ 11 Jan 2007, 22:07) Am explicat mai sus, forjă=supraturare. Supraturarea nu este legată de niște turații anume, ci de gradul de încărcare (turație) al motorului față de sarcina (accelerarea) pe care trebuie să o asigure. Supraturarea = accelerare puternică (bruscă) de a o turație mai joasă la una superioară, lucru care duce la supraîncărcarea turbocompresorului, care la rîndul lui va supraîncărca motorul, iar motorul se va supra-supraîncărca și așa mai departe..., se intră într-o buclă care dacă nu este întreruptă la timp de calculatorul de injecție sau de șofer va duce la distrugerea turbocompresorului și a anexelor.QUOTE(mao @ 11 Jan 2007, 22:07) Forjă nu înseamnă rularea la turații ridicate pentru scurt sau lung timp.QUOTE(mao @ 11 Jan 2007, 22:07) Si inca ceva: am mers si cu un diesel, altul decat Renault cu o cutie automata. Apropos, e sublima cutia automata !!!! Se cam ducea in turatii binisor si la un mers "cuminte" pana sa-si schimbe treptele. Păi și nu e normal să schimbe treptele suficient de sus pentru a reveni la o turație de "croazieră" în jurul turației de cuplu maxim? ![]() |
--------------------
Logan III Comfort
ECO-G 100cp
2021 sedan
- 27 Iul 2021 Logan III Comfort ECO-G 100, Bleu Iron, 16" Amaris, MediaNav, P. sc. încălz.+Climă, P. Comfort, P. Park. 2, volan piele, geam. el. sp.
ex Logan I 1.5 |
|
PiStI |
![]()
Post
#55
|
Membru incepator Group: Members Posts: 11 Joined: 3 January 07 ![]() |
acum o intrebare in legatura cu: daca lasi motorul la relanti sau nu, ce sa intampla daca ai garaj, dupa ce scoti masina nu o lasi sa mearga vreo 1-2 minute pena inchizi usile shi pui lacatul, te sui in mashina cauti postul de radio favorit.....? banuiesc ca nu opreste nimeni motorul in conditia de fata.
concluzia e, ca daca ai garaj oricum lasi motorul mai mult de cat cei care pleaca din parcare. si cel mai bine e sa citim cartea tehnica a masinii, unde ar trebui sa scrie cum sa folosim un motor diesel |
--------------------
vw
golf Mk 4
2001-variant
|
|
DFA |
![]()
Post
#56
|
![]() moderator://DC/Logan Group: Moderatori Posts: 3.556 Joined: 30 September 05 From: Buzău, RO ![]() |
Acu' nu trebuie să picăm în extrema cealaltă...
![]() Este preferabil și recomandat pentru sănătatea motorului de a pleca cu mașina imediat ce ai pornit motorul, dar dacă nu ai cum să faci altfel..., asta e..., faci ce poți! În cazul tău, poți de exemplu să folosești un ulei 100% sintetic și dacă îl ții în mod regulat (zilnic) la relanti să-i faci un schimb mai des de ulei. De asemenea, acordă o atenție sporită consumului de ulei, mai ales dacă motorul a parcurs la viața lui ceva Km... |
--------------------
Logan III Comfort
ECO-G 100cp
2021 sedan
- 27 Iul 2021 Logan III Comfort ECO-G 100, Bleu Iron, 16" Amaris, MediaNav, P. sc. încălz.+Climă, P. Comfort, P. Park. 2, volan piele, geam. el. sp.
ex Logan I 1.5 |
|
cristi.r |
![]()
Post
#57
|
Membru ... din cand in cand Group: Members Posts: 1.721 Joined: 14 March 06 ![]() |
Da. domnule moderator ! Jos palaria !!! Felicitari !!!
Ati reusit sa demontati multe din miturile privitoare la diesel. Tehnologia a evoluat foarte mult in directia asta. Doar o parere sau sugestie: faceti un sticky din topicul asta ! Va rog frumos ! Sa-l citeasca toata lumea care are dCi-uri si sa bage la cap ! Altfel, vor aparea tot felul de mesteri care sa-si dea cu parerea (asa, ca mine ![]() O ultima intrebare si gata: Este afectat in vreun fel motorul diesel sau echipamentele conexe (ex. EGR-ul, turbina, catalizatorul, etc) de mersul pe distante scurte, de gen 5 km ? Adica este afectat acest ansamblu de mersul la o temperatura mai mica decat cea de regim ? |
--------------------
megane
diesel
2006
|
|
george1582 |
![]()
Post
#58
|
Membru incepator Group: Members Posts: 83 Joined: 3 June 06 From: Bucuresti ![]() |
QUOTE(mao @ 12 Jan 2007, 22:15) Da. domnule moderator ! Jos palaria !!! Felicitari !!! Ati reusit sa demontati multe din miturile privitoare la diesel. Tehnologia a evoluat foarte mult in directia asta. Doar o parere sau sugestie: faceti un sticky din topicul asta ! Va rog frumos ! Sa-l citeasca toata lumea care are dCi-uri si sa bage la cap ! Altfel, vor aparea tot felul de mesteri care sa-si dea cu parerea (asa, ca mine ![]() .......si cel care sa gandit sa faca topicu asta???? ![]() ![]() acum serios,super tare ar trebui astia de la dacia sa treaca multe din informatiile spuse pe aici in manualele de utilizare ale masinilor.....parca imi pare rau ca am aproape 15000 de km facuti cu masina. daca stiam toate eu chestiile care sa scris pe aici.............. ![]() pentru toti care au oferit informatii utile ![]() |
--------------------
Renault
Kadjar 1.6 DCI.4x4
2016 ZEN PLUS DIVERSE
|
|
ady85btz |
![]()
Post
#59
|
![]() Membru onorific Group: Members Posts: 3.803 Joined: 16 March 06 From: Bucuresti ![]() |
Din documentul lui george1582:"Iarna(dar si vara)........cu pedala de ambreiaj apasata, se pune contactul, se asteapta stingerea martorilor luminos........" ! De ce trebuie apasata inainte de a-i da cheie???
|
--------------------
Kia
Cee'd ~the BEST~
1.4T 16V "The Power to Surprise"™
Ex- Dacia Logan Ambition 1.5 dCi Ex- Dacia 1310 Sport |
|
Thor1983 |
![]()
Post
#60
|
![]() Membru autentic Group: Members Posts: 465 Joined: 7 April 04 From: In front of the computer ![]() |
Decuplezi cutia de viteze si reduci astfel efortul depus de demaror.
|
--------------------
Mazda
6
2017 Judge me all u want. Just keep the verdict to yourself!
|
|
![]() ![]() ![]() |
Lo-Fi Version Harta site Parteneri Jocuri online Curs Valutar HRH Haine din lana merinos | Time is now: 25th April 2025 - 06:46 |